Når den primære har fået adgang til hjemmet og den unge, vil den primære begynde at have samtaler med den unge. Vi tager udgangspunkt i psykoedukative samtaler med fokus på selvforståelse og viden om diagnosens betydning for den enkelte. Vi taler bl.a. om, hvorfor autismen kan betyde, at man kan være udsat ift. sanseindtryk, sociale koder, der kan være vanskelige at aflæse, behovet for at restituere og hvad det er der sker, når man bliver begrænset af undgåelse, fremfor mestring. Sammen med den unge går vi på opdagelse i, hvilke mestringsstrategier, den unge kan bruge i sin hverdag.
Der kan ved besøgene selvfølgelig være indhold, der drejer sig om at kende hinanden – det kan fx. være at man er fælles om nogle kreative ting eller at spille.
Den primære vil lave en plan med den unge for, hvordan den unge kan omsætte viden og indsigt fra samtaler til praksis. Det vil sige, at vi laver en eksponerings- og træningsplan for, hvordan den unge oparbejder en øget tolerance for det, der er svært.