STU
Der giver mening
AtoB er specialiseret i målrettede STU-forløb for normalt- til højtbegavede unge med autisme spektrum forstyrrelser og belastningsreaktioner så som angst, skolefravær og isolation samt nedsat kravkapacitet.
Miljøet er trygt og roligt i en hverdag med op til 18 elever.
STU med mulighed for 1:1 støtte
Eleverne hos os er yderst sårbare overfor belastninger og har et meget svingende trivsels- og funktionsniveau. Dertil kommer en lav kapacitet i forhold til krav, forventninger og sansestimuli. En del af kompleksiteten i forhold til at finde en holdbar indsats er, at disse elever besidder store ressourcer, men samtidig har behov for en massiv og indgribende indsats, da deres kognitive evner ikke matcher deres handlingskompetence.
AtoB er specialiseret i viden om netop disse elever og deres behov for fleksibilitet og hvordan, de optimale læringsrammer skabes, så eleven får adgang til egne ressourcer og kompetencer.
En STU ved AtoB kan foregå som en vekselvirkning med besøg i hjemmet og på AtoB i et trygt miljø med andre elever.
5 trin i en meningsfuld og holdbar STU
Tryghed er altafgørende for, at eleverne på AtoB kan lære og udvikle sig. Vi starter altid med, at eleven bliver tilknyttet primære kontaktpersoner, som følger eleven gennem tiden på AtoB. Den primære kontaktperson støtter eleven i at være på AtoB og hjælper eleven med at træne hensigtsmæssige mestringsstrategier til at indgå i hverdagen med de andre elever. Den primære hjælper eleven med at sætte ord på det, der kan være svært eller bekymre.
Vi tror på, at fællesskaber heler. For eleverne på AtoB gælder det, at de kommer med negative erfaringer fra tidligere fællesskaber og skoleliv. De er som regel utrænede i at indgå i fællesskaber og ofte mangler de erfaringer med mestringsstrategierne til at håndtere dét, der udfordrer. På AtoB støttes eleverne ind i et fællesskab med andre elever, hvor de i trygge rammer og med støtte fra deres primære får et trygt miljø til at øve de tillærte strategier i praksis og høste positive erfaringer, som de kan overføre til andre arenaer. Det er disse erfaringer og denne træning, der giver adgang til verden udenfor hjemmet.
Negative erfaringer fra tidligere skoleforløb, angst og belastningsreaktioner betyder, at mange af vores elever ikke har haft overskud til at turde drømme eller til at tro på, at de har adgang til egne kompetencer og ressourcer. På AtoB er en del af en STU at arbejde med det, eleven drømmer om. I takt med at eleven bliver stressreduceret og stabiliseret, trivslen øges og angst og stress mindskes, vil eleven få frigivet kapacitet til at kunne flere ting. Nogle elever vil selv begynde at italesætte de ting, der interesserer dem, mens andre skal have hjælp til at være undersøgende på det.
Når eleven er parat, vil eleven blive eksponeret for undervisning, aktiviteter og praktik. Nogle elever kommer med eksisterende interesser og styrker indenfor fag og beskæftigelsesområder, mens andre starter med at få kortlagt fagligt niveau. For nogle elever er det trygt at starte med undervisning i en fagfaglig ramme, mens andre elever ikke er parat til at beskæftige sig med undervisning, som kan tricke tidligere skoleerfaringer. For mange af vores elever gælder det, at de har store faglige huller grundet manglende skolegang. Faglig undervisning og praktik handler dels om at tilegne sig konkrete kompetencer indenfor et fag eller fagområde, men i lige så høj grad handler det om at få positive erfaringer, som eleven kan erfaringsoverføre og bygge videre på ift. fremtiden.
Formålet med de erfaringer og strategier, som eleven opøver og automatiserer via sin STU er at videreføre dem til nye arenaer.
Som en del af den sidste tid på STU, begynder vi sammen med eleven og det øvrige netværk at brobygge til livet efter STU. Det kan eksempelvis være til beskæftigelse, uddannelse, egen bolig og/eller fællesskaber, hvor eleven kan trives.
Vores vigtigste mål sammen med eleven er, at overgangen fra STU og videre ud i et selvstændigt liv, bliver positivt og med muligheder for at eleven fortsat kan trives og mestre. Derfor har AtoB tidligt i STU’en fokus på den gode overgang fra STU og videre ud i voksenlivet, da vi ved at dette skal planlægges i god tid.
Eksempler på indhold på AtoB
En STU på AtoB kan foregå som en vekselvirkning mellem fremmøde og besøg i hjemmet. Besøg i hjemmet er god løsning, når der ellers er risiko for aflysninger og frafald. Nogle elever kommer med interesser og drømme; andre skal have hjælp til at se forbi de aktuelle udfordringer og turde tænke i fremtidsmuligheder.
Vi går på opdagelse sammen med dig i, hvad din individuelle STU skal bruges på. Pejlemærkerne er din sociale, personlige og faglige udvikling. Det hele med udgangspunkt i en bæredygtig udvikling, der leder hen imod så selvstændigt et voksenliv som muligt.
Social træning og kompetencer
I løbet af din STU vil du blive præsenteret for psykoedukation og selvforståelses-undervisning på små hold med andre elever.
Fagfaglige fag & eksamen
Vi tilpasser undervisning til den enkelte og ofte er der andre ting end det fagfaglige, som eleven skal øve sig i at mestre, inden fokus er på fagfagligt indhold. For mange af vores elever gælder det, at selve undervisningsrammen reaktiverer negative erfaringer med tidligere skoleoplevelser, så bare det at holde en blyant eller sidde foran en tavle, kan vække stærkt ubehag og angst.
Fællesskabet på AtoB
Personlige fag og ønsker
Selvstændighed
I din STU tid vil du også blive en del af faget ADL, hvor du har madlavning, lærer om budget og økonomi, kontakt til læge og offentlige instanser, selvtransport samt andre områder, der er en del af at klare sig selv i så høj en grad som muligt.
Fælles fag og aktiviteter
Fordi AtoB er et lille sted, vil aktiviteter og indhold altid blive afstemt til den aktuelle gruppe af elever. Det vil sige, at du vil have mulighed for, og blive støttet i, en høj grad af medindflydelse på, hvad der skal være af indhold, så det giver mening for dig og jer at deltage i.
Praktik og virksomhedsbesøg
Hjemmebesøg
Transport mellem bopælen og AtoB
Befordring mellem hjem og uddannelsesinstitutionen bevilges vederlagsfrit efter Lov om
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, såfremt den unge vurderes at have et befordringsbehov. Dette er en del af STU bekendtgørelsen, og det er din kommune, der træffer denne afgørelse.
På AtoB arbejder vi med transport i bil med din primære som en god løsning i de tilfælde, hvor der er risiko for fravær og frafald, hvis du skal transportere sig på egen hånd.
For dig, der er indskrevet med 1:1 normering, er denne transport som regel en del af dit forløb, indtil vi begynder at arbejde med selvtransport. Transporten er med din primære, som du er tryg ved. Den pædagogiske kørsel medvirker til at give overskud til at møde op og arbejde med de mestringsstrategier, som på sigt gør dig i stand til at indgå i sociale sammenhænge. I takt med at du øger dit handlerum, vil vi også arbejde med selvtransport, så du får flere muligheder.
Læring i et trygt og roligt miljø
Når du er parat til at komme på AtoB

AtoB holder til i en stor hjemligt indrettet lejlighed på Frederiksberg med udsigt til Frederiksberg Have.
Mange af vores unge har negative erfaringer med skoletilbud, og vi har gjort os umage med, at AtoB ikke minder om traditionel skole. Vores lokaler er indrettet med mulighed for at veksle mellem at blive skærmet og eksponeret – i det omfang, som passer til den enkelte.
Vi arbejder bevidst med rammer, hvor vi begrænser forstyrrende elementer for sanserne. På den måde optimerer vi muligheden for, at de unge hos os trives og lærer.
Hvad kommer eleverne ud i efter STU?
Der er flere muligheder for elever, der afslutter en STU. Uanset om eleverne går videre ud i uddannelse eller beskæftigelse, førtidspension eller et andet pædagogisk tilbud, så er fokus i udslusning fra STU, at der skabes en solid overgang til et meningsfuldt indhold for den unge. Vi begynder indledende udslusningsmøder og afklaring på starten af det 3.år på STU, og inddrager i den forbindelse UU vejleder samt relevante sagsbehandlere
Flere af eleverne på AtoB kommer på STU med et mål om at blive parat til et fuldtidsstudie på HF eller gymnasiet.
Der er en del HF og gymnasier, der tilbyder autisme-specifikke linjer og hold. Dette har vi gode erfaringer med og samarbejder om brobygning med flere steder.
Mange af vores elever kommer uden adgangsgivende eksamen fra folkeskolen. I de tilfælde bruger vi STU tid på at tage eksamener, der giver adgang til at studere videre.
FGU er en mulighed for at fortsætte i en studieretning, som kan kombineres på forskellige måder med vekselvirkning mellem fag og praktik. FGU kan se ud på mange forskellige måder og der er gode muligheder for, at den unge kan få hjælp til at tilrettelægge FGU, så det passer til den enkelte.
En del af en STU handler om afklaring ift. den unges fremtid og ressourcer.
Vores elever har mange kompetencer og ressourcer, men for flere af dem gælder det, at deres kapacitet er påvirket af den sårbarhed, som kan følge med diagnosen. Det er fx sårbarhed overfor stress, sansestimuli og generel nedsat kapacitet ift. initiering og mængde af opgaver eller imødekomme ydre krav og forventninger.
Når en elev bliver afklaret til førtidspension, kan det være en blanding af sorg og lettelse for den enkelte. Det er vigtigt at fremhæve, at en førtidspension ikke er det samme som, at der ikke skal stå noget i stedet for STU’en når denne slutter. Det gælder fortsat om at finde et meningsfuldt indhold til hverdagen i form af noget at komme ud af døren til og at have et tilhørsforhold. Det kan fx være frivilligt arbejde, læse enkeltfag, sociale fællesskaber eller fritidsinteresser eller et bosted eller andet pædagogisk tilbud.
Vi hjælper med at finde vej i hvilke muligheder der er, som matcher den enkelte elev. En elev bliver aldrig udsluset til ‘ingenting’ fra os.
Mange af vores elever bruger STU-tid på at blive støttet i at flytte hjemmefra. I forbindelse med at flytte hjemmefra er der afklaring ift. evt. støttebehov. For nogle er det relevant at undersøge bosteder eller opgangsfællesskaber og for andre er det relevant at flytte i egen bolig. Vi støtter eleven i processen og inddrager forældrene. Vi er ofte tovholdere på at undersøge relevante steder, kontakt og samarbejde med kommunen om de muligheder, der er. Vi kan ligeledes støtte den unge i proces med målgruppe vurdering og udredning fra kommunens side.
Nogle unge afslutter STU ved at fortsætte i eksisterende praktikker. Det kan kombineres med tilbud om beskæftigelse i rammer, som vi ved, den unge kan trives i.
For nogle elever er der behov for fortsat støtte til udvikling. Her vil vi i dialog med kommunen undersøge, hvilke muligheder der er. Som en del af udslusning vil er være brobygning til et nyt tilbud.
Parat til STU?
Vi tilbyder ‘Parat til STU’ for unge med så svære angst- og isolationsproblematikker, at den unge er isoleret hjemme med begrænset kapacitet ift. at kunne udnytte STU’ens muligheder.
Fokus i ‘Parat til STU’ er stressreducering og stabilisering. Samtidig arbejdes der med mødestabilitet, tryghed og relationen til en primær kontaktperson, der kan følge en unge med over i STU.
Kvalitetsaftaler
Du kan se vores aktuelle samarbejdspartnere på STU portalen. Her kan du se udbud af forskellige STU’er og se de indgåede kvalitetsaftaler.
Har du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os for yderligere information, visitation eller aftale om et besøg.
- Daglig leder Louise Lisner
- + 45 81724482
- lli@atob-cph.dk

- AtoB | Frederiksberg Alle 104 | 1820 Frb. C
- + 45 81724482
- kontakt@atob-cph.dk
- CVR 39700840
- Persondatapolitik