Social træning; hvorfor og hvordan arbejder vi med det?

Sociale spilleregler, følelser og fællesskab

AtoB er sat i verden for, at de unge, vi møder, får adgang til et fællesskab med andre unge mennesker. Det tror vi er afgørende for trivsel. Det at kunne færdes i sociale arenaer giver de unge mulighed for at indgå i samfundet og få adgang til det, de gerne vil, som kan være lige fra at gå i en klub, at have et arbejde, at tage kørekort eller at handle. 
Derfor arbejder vi med social træning som noget af det vigtigste på AtoB. Vi gør det afstemt til den enkelte unge og dennes nærmeste udviklingszone.

Læringsmål for social træning

Læringsmål kan lyde fulde af krav og forventninger. For nogle elever italesætter vi ikke mål om læring, før efter en rum tid. Det er for at skabe så meget sikkerhed for eleven som muligt, hvor eleven ikke skal fokusere på at leve op til vores forventninger eller forholde sig til mål, hvor mange af vores elever vil blive aktiveret af en angst for at fejle. I stedet fokuserer vi på at ‘oversætte’ og tydeliggøre formålet med, at vi gør som vi gør, så eleven selv forstår konteksten i, hvorfor man fx sætter sig og spiller et spil.

Formålet med den sociale træning og eksponering

 

  • At eleven udvikler øget forståelse for sociale interaktioner og nonverbale signaler
  • At eleven lærer at aflæse og tolke andres følelser og hensigter
    At eleven udvikler hensigtsmæssige strategier for at indgå i sociale samspil
  • At eleven lærer at forholde sig konstruktivt til andre menneskers ageren og input, selvom eleven ikke altid finder disse relevante eller meningsfulde
  • At eleven, via positive erfaringer, opbygger større selvtillid og tryghed i sociale situationer
  • At eleven kan erfaringsoverføre ovennævnte til andre arenaer

Måder hvorpå den enkelte elev får støtte til at øve sig

Samarbejdet med eleven tager udgangspunkt i, at vi sammen med eleven har opbygget en sikkerhedsfølelse, hvor vi kan gå i dialog om det, der er svært. Her vil vi bl.a. planlægge og evaluere på de trin, eleven har arbejdet med via feedback til eleven og omvendt kan eleven spørge os om det, der har været uklart i konteksten med de andre elever på AtoB.

Eleven vil bl.a.:

  • Øve forskellige sociale scenarier gennem erfaret praksis på AtoB sammen med andre unge. Sociale kompetencer læres bedst i virkelige situationer.
  • Modellering, hvor de ansatte på AtoB faciliterer det sociale samspil og interaktion i forskellige sociale situationer.
    instruktion, hvor medarbejderen forklarer sociale regler og færdigheder på en tydelig og konkret måde.
  • Følelseskort, hvor vi kan præsentere eleven for følelseskort, hvor eleven kan få hjælp til at identificere følelsesudtryk og beskrive, hvordan personen har det, og hvorfor.
  • “Hvad nu hvis…”-kort, hvor eleven kan øve sig via forestillede sociale udfordringer. Dette er hensigtsmæssigt for mange af vores elever, der qua deres autisme har brug for hjælp til at tænke i forskellige scenarier og arbejde med plan A og plan B i en given situation. Disse strategier kan tages med i praksis og øves i samspillet med andre elever. Det samme kan vi gøre  med sociale historier.
  • Anerkendelse; fokus på det der går godt og som eleven føler sig bekvem i at øve andre steder.

Psykoedukation i fællesskab med andre elever

Vores elever har stor glæde af psykoedukation med andre elever. Spejlingen i andre unge er værdifuld og tilføjer et aspekt, som vi ikke kan bidrage med som medarbejdere.
 

Følelser og kommunikation

 Autisme betyder IKKE, at man ikke har empati. Det man har vanskeligt ved, at den intuitive mentalisering og forståelse for sociale koder samt det af aflæse andre mennesker. Det er noget af det, vi arbejder målrettet med på AtoB. 
Vi arbejder bl.a. med:

  • Følelser: Identificere og udtrykke egne følelser, genkende andres følelser, forstå sammenhængen mellem følelser og adfærd. Både egne og andres.
  • Nonverbal kommunikation: Kropssprog, ansigtsudtryk, tonefald, øjenkontakt.
  • Sociale regler: Høflighed, turtagning, lytte spørge i interaktionen med andre unge.
  • Samarbejde: Dele, hjælpe, bidrage til fælles aktiviteter.
  • Håndtere forskellige meninger og behov gennem forståelse og accept.
  • Selvregulering: Genkende og håndtere egne følelser, især i pressede situationer.

Vigtigst af alt er, at indsatsen afstemmes til den enkelte elev. så vi ikke overskrider elevens grænser eller presser eleven ud i situationer, som eleven ikke kan mestre og som kan aktivere eller forøge belastningsreaktioner. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vi sender nyhedsbrev ud ca. 1 gang hver 2.måned, hvor vi deler nyttig viden og værktøjer om autisme. 
Vi deler nyt til unge, forældre og samarbejdspartnere.

Om AtoB

AtoB er specialiseret i unge med autisme og belastningsreaktioner såsom angst, isolationsproblematikker, skolefravær og anden invaliderende komorbiditet.
Vi tilbyder helhedsorienterede forløb til unge i alderen 16-25 år.