AtoB Copenhagen AtoB Copenhagen
  • Om AtoB
    • Om AtoB
    • Autisme & belastningsreaktioner
    • Sådan arbejder vi
    • Kom med indenfor
    • Vores værdier
  • Elev på AtoB
    • En god start
    • Samarbejdet med forældre
    • Spørgsmål og svar om AtoB
  • STU
    • STU der giver mening
    • Kalender for skoleår 2024/2025
    • Parat til STU
    • STU takst og visitation
    • Ny STU lovgivning med flere rettigheder til den unge
  • Forløb
    • Parat til STU
    • Isolation i hjemmet
    • Fællesskab og socialt samvær – Klub AtoB
  • Viden og værktøjer
    • Nyheder og nyttige værktøjer om autisme
    • Foldere om forløb på AtoB
  • Kontakt og visitation
    • Mød medarbejderne
    • Kontakt og visitation
    • STU takst og visitation
    • Tilmeld dig vores nyhedsbrev
    • Foldere om forløb på AtoB
    • Lovgrundlag
  • 26. oktober 2020
  • Diagnoser, Familieliv

Skyggebørn; at være søskende til et barn med diagnose

Skyggebørn er betegnelsen for børn, der lever i skyggen af en søskende, der er syg eller på anden måde ‘fylder’ i familien. Disse børn bliver ofte, ufrivilligt fra forældrenes side, overset i familien. Desuden er disse børn mestre i at tilsidesætte egne behov fordi de ønsker at hjælpe til derhjemme og ikke belaste forældrene yderligere.

Skyggebørn tager ofte for meget ansvar på sig

Især piger viser tidlig modenhed, hvor de meget tidligt påtager sig, og ofte bliver pålagt, et stort ansvar, som ikke er alderssvarende. Børnene vil ofte meget gerne hjælpe og aflaste forældrene og kan således komme til at bære en alt for stor byrde – både mentalt og praktisk. Dette bliver hurtigt en ond spiral, da de voksne omkring dem ofte taler dette frem som en positiv kompetence, og børnene skaber derfor meget identitet omkring den rolle. Det at tilpasse sig og vise overskud bliver en overlevelsesstrategi, som børnene også bruger i skole, fritidstilbud m.m.

Kopi af uhensigtsmøssig adfærd

Nogle skyggebørn reagerer med somatiske symptomer som f.eks. ondt i maven, ondt i hovedet eller søvnproblemer. Reaktionerne kan være psykosomatisk og derfor være svære at definere for de voksne omkring barnet. Andre børn kan bruge fysiske symptomer til at søge opmærksomhed. I familier, hvor der er sygdom eller handicap, vil dét, at have det dårligt, være en måde, hvor man bliver set. Børn kan opfatte den øgede opmærksomhed på den søskende, der har en udfordring, som positivt og drage den konklusion, at dét at have det dårligt er lig med opmærksomhed.
Atter andre skyggebørn kopierer adfærd og symptomer hos den søskende, der eksempelvis har tvangshandlinger eller selvskadende adfærd. Det at efterligne og spejle sig i hinanden som søskende er ikke underligt; det er det, alle søskende gør. Vigtigt er det her, at forældrene taler de positive ting frem, så det er dem, der er fokus på i forhold til søskende relationen. Hvis eksempelvis det barn, der har autismeforstyrrelser har voldsom angst og reagerer med at isolere sig, kan man som forældre overfor den ‘raske’ søskende påpege, at det er rigtig godt at passe på sig selv og blive skærmet, når der er behov for det, og at den ‘raske’ søskende kender det fra sin ridning, hvor han/hun finder energi og dermed passer på sig selv. Med andre ord kan man som forældre gå ind og oversætte en given uhensigtsmæssig adfærd til at have en positiv vinkel i et andet set up.

Hjælp i netværk eller hos kommunen

Hvis det er muligt, kan det være en god ide at trække på netværket. Måske kan nogle i familien tage sig særligt at skyggebarnet og give det et frirum eller endnu bedre tage sig af den søskende, der er udfordret og på den måde lade forældrene have alenetid og give opmærksomhed på søskendebarnet. Flere kommuner tilbyder aflastningsfamilier nogle timer eller en weekend om måneden til netop dette formål. Det er jeres sagsbehandler, du skal tale med dette om.

Proffesionel hjælp til skyggebørn

Der er ved at blive øget fokus på de konsekvenser, det har, at være skyggebarn. Som med sorggrupper viser erfaringen, at det t have nogle at dele med og spejle sig i er positivt for børn. Det vil sige, at grupper med andre søskende, der har samme familiemønster, kan hjælpe. Du kan hente mere hjælp i foreningen Skyggebørn.

Prev PostSådan skaber vi det gode forældresamarbejde på AtoB
Next PostICD-11 Autisme diagnosticering

Om AtoB

AtoB er et specialiseret tilbud for normalt til højt begavede unge med autisme og svære belastningsreaktioner såsom angst, social isolation, nedsat kravkapacitet og massivt skolefravær.
Vi tilbyder forløb og rådgivning tilrettelagt den enkelte unges aktuelle situation og kapacitet.

Læs mere om AtoB her

Andre andlæg

7. maj 2025 / Autisme, Diagnoser, Forældre til unge med diagoser, PDA, Ungdomsliv med en diagnose
Kort om PDA og nedsat kravkapacitet
28. marts 2025 / Sådan arbejder vi på AtoB, Ungdomsliv med en diagnose
Hvad får de unge ud af Psykoedukation?
24. marts 2025 / Fællesskab og autisme, Sådan arbejder vi på AtoB, Social træning, Ungdomsliv med en diagnose
Social træning; hvorfor og hvordan arbejder vi med det?
21. marts 2025 / Dagbogen
En fantastisk dag med eleverne til Demokratiets højborg
10. maj 2024 / Dagbogen, Fællesskab og autisme, Hverdagen på AtoB
Udedag med hygge og fællesskab
30. april 2024 / Autisme og sanserne, Myth Buster
Myth Buster: Unge med autisme er kræsne
17. april 2024 / Illustrationer og værktøjer, Værktøjer til at leve med en diagnose
De 10 H’er
17. april 2024 / Fællesskab og autisme, Myth Buster, Ungdomsliv med en diagnose
Myth Buster: Unge med autisme gider ikke fællesskaber
Selektiv mutisme er en belastningsreaktion forbundet med bl.a. angst
13. december 2022 / Diagnoser, Ikke kategoriseret
Selektiv mutisme og autisme
1. december 2022 / Ungdomsliv med en diagnose, Værktøjer til at leve med en diagnose
Sådan får du gratis hjælp ved borgerrådgivning
21. november 2022 / Ungdomsliv med en diagnose, Værktøjer til at leve med en diagnose
De unges råd til det gode kommunemøde
13. september 2022 / Diagnoser
ICD-11 Autisme diagnosticering
26. oktober 2020 / Diagnoser, Familieliv
Skyggebørn; at være søskende til et barn med diagnose
25. oktober 2020 / Familieliv, Forældre til unge med diagoser, Hverdagen på AtoB
Sådan skaber vi det gode forældresamarbejde på AtoB

Kategorier

  • Autisme
  • Autisme og sanserne
  • Dagbogen
  • Diagnoser
  • Fællesskab og autisme
  • Familieliv
  • Forældre til unge med diagoser
  • Hverdagen på AtoB
  • Ikke kategoriseret
  • Illustrationer og værktøjer
  • Myth Buster
  • PDA
  • Sådan arbejder vi på AtoB
  • Social træning
  • Ungdomsliv med en diagnose
  • Værktøjer til at leve med en diagnose
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse på vores hjemmeside. Når du giver dit samtykke, kan vi behandle data som f.eks. browsingadfærd eller unikke ID'er på dette websted. Hvis du ikke giver dit samtykke eller trækker dit samtykke tilbage, kan det have en negativ indvirkning på visse funktioner og egenskaber på hjemmesiden.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Manage services Manage {vendor_count} vendors Læs mere om disse formål
Se præferencer
{title} {title} {title}